Tre råd til jer der ønsker en sund og frisk barn

Flere og flere børn kæmper i dag med overvægt, livsstilssygdomme, angst og andre diagnoser. Som forældre til et barn der kæmper med den fysiske eller psykiske sundhed, kan det være frustrerende at se til, da vi naturligvis vil det bedste for vores børn. Hvordan man hjælper børn med disse udfordringer kan være vidt forskelligt, og afhænger i høj grad af hvilke udfordringer der døjer med. Alligevel er der dog flere ting i som forældre kan hjælpe med i forebyggelsen af sygdomme og diagnoser, hvortil vi vil præsenterer tre af disse tips og tricks i denne artikel.

Motion og bevægelse er godt for meget

Sport og motion er ganske vist ikke løsningen på alt, men daglig motion har mange andre fordele end bare at være effektiv som vægttab. Foruden at styrke børnenes generelle sundhed, er motion og bevægelse også en god måde at få leg og kreativitet ind i dit barn hverdag. Dertil er motion ofte noget vi gør os i fællesskab, hvortil det sociale i at gå til for eksempel fodbold, gymnastik eller spejder naturligvis heller ikke skal underkendes. Det vigtigste for dit barn er dog, at de selv har lyst til at gå til sporten, og være en del af det fællesskab, som oftest vil være på holdet. Dette styrker samtidigt den mentale sundhed. Vil i som forældre også selv blive mere bevidste om den gode træning, kan i dertil overveje at tage en personlig træner uddannelse, hvortil i også kan hjælpe barnet med den gode træning, når barnet vokser op.

De sociale interaktioner

Børn er sociale i rigtig mange sammenhænge, og lige netop for børn er det også rigtig vigtigt at have mange gode og stærke sociale interaktioner med jævnaldrende. Når barnet er helt lille, må du som forældre derfor gerne forsøge at presse lidt på, for at få legeaftaler i hus, hvis dit barn selv er lidt genert. Det er nemlig gennem de sociale interaktioner at børnene lærer bedst, og herigennem vi plejer en stor del af vores mentale sundhed.

Vær den ansvarlige forældre

Dit barn tager ikke skade af en portion guldkorn eller cocopops i ny og næ, men som forældre er det vigtigt at være opmærksom på, at de usunde vaner ikke bliver hverdag. Slik, sodavand, søde sager med mere bør derfor begrænses til et minimum. Børnene skal nok selv lære at spise slik når de bliver ældre, men der er ingen grund til at motiverer dem til det, ved at gøre det let tilgængeligt for dem i hverdagen. At være en ansvarlig forælder gælder også hvad søvnen angår. Selvom barnet vokser og en dag gerne selv vil bestemme deres egne sengetider, er det vigtigt at I som forældre hjælper med at sætte nogle klare rammer for også sengetiderne, så dit barn sover bedst muligt. Underskud af søvn kan i længden få mange konsekvenser for dit barn, da søvn er en essentiel behov at få dækket i voksealderen.