Sådan får du skabt en god aftenrutine

Det er vigtigt med en god aftenrutine, hvis du vil kunne falde hurtigt og trygt i søvn hver aften. Med den rette aftenrutine kan du komme ned i gear, så du nemmere kan falde i søvn. Det er din chance for at slappe af og trække stikket, inden du skal op og i gang igen dagen efter.

Her kan du blive klogere på, hvordan du får skabt en god aftenrutine.

Forkæl din hud hver aften

Hvis du vil forkæle dig selv lidt hver dag og gøre noget godt for dig selv, skal du finde en god hudplejerutine, som du kan lave hver aften. Når du plejer din hud på den måde, vil du føle, at du gør noget godt for dig selv, hvilket er en rigtig rar følelse. Det er en rigtig god afslutning på dagen, når du plejer din hud på den måde.

Du vil derudover opleve med tiden, at din hud bliver flottere, hvis du finder den helt rette rutine. Det er ikke rart for nogle at have uren hud, så hvis du døjer med det, er det altid værd at lede efter en god hudplejerutine.

Bekæmp dit tankemylder

Hvis du har en tendens til at tænke over alt muligt om aftenen, kan det være, at du også har svært ved at sove nogle gange. Det kan godt suge rigtig meget energi og tid at skulle tænke over alt muligt hele tiden. Hvis du har mange tanker og bekymringer, kan du prøve at gøre det til en vane at skrive dine tanker ned om aftenen.

Det er ikke noget, der fungerer for alle, men for nogle kan det være en stor hjælp at komme af med sine tanker ved at skrive dem ned. Det er nemlig ikke sikkert, at det er nogle tanker, som du har hverken lyst eller behov for at dele med andre. Derfor kan du i stedet få dem ud af hovedet ved at skrive dem ned.

Hvis du skriver dine tanker ned i en fysisk bog, kan du om aftenen lukke bogen igen, når du skal sove. På den måde kan du helt fysisk pakke dine tanker væk og først finde dem frem igen, når du har energi og overskud til det.

Læg din telefon fra dig i god tid

Det er en vane for mange at ligge med sin mobil lige inden sengetid. Hvis du nogle gange har svært ved at sove, kan det godt skyldes det. Fremover kan du prøve at lægge din mobil fra dig allerede én time eller to, før du skal sove. På den måde kan dine øjne og dit hoved nemlig nå at få ro.

I stedet kan du bruge tiden på at læse i en bog, strikke eller lave noget tredje, som ikke foregår bag en skærm. Det får dig til at slappe bedre af. Du bliver også langt lettere træt, når du ikke sidder foran en skærm, lige før du skal sove.