Sådan får du tryghed i din graviditet

En graviditet kan enten være nem, besværlig og alt derimellem. Der er dog meget, man som gravid selv kan gøre for at skabe en tryg graviditet. I denne artikel har vi samlet vores bedste råd til, hvordan du kan komme godt og sikkert gennem din graviditet.

Tag til graviditetsscanninger

Som gravid får man tilbudt to scanninger af det offentlige – den første i 11.-13. uge og den anden i 18.-21. uge. Ved disse scanninger er der fokus på at se, om fostret udvikler sig som det skal – og de kan give en masse information. Det er dog ikke nødvendigvis nok for alle gravide, især ikke hvis man er god til at bekymre sig, fordi der er lang tid fra 21. uge og til barnet bliver født. Det kan derfor her være en god idé at booke tid til flere scanninger igennem hele graviditeten, så man altid er helt opdateret på barnets sundhed. Vi anbefaler her ofte en misdannelsesscanning, da den kan give en masse information om barnets sundhed og generelle udvikling igennem hele graviditeten.

Spis sundt

Når man er gravid, spiser man for to. Mange vælger at bruge denne undskyldning til at spise alt det, der måske ikke ligefrem er sundt. Det gavner dog hverken dig eller dit barn at spise lige, hvad du vil. Som gravid er det nemlig vigtigere end nogensinde før, at du spiser rigtigt og sundt, så både dig og dit barn får alle nødvendige vitaminer og mineraler i dagens måltider. Det kan også være en god idé at proviantere med sunde snacks, så du ikke ender med at tage forbi den lokale bager og køber noget, der er knap så sundt. Sunde snacks er bl.a. mandler, rosiner, yoghurt og rugkiks – og de kan hjælpe dig med at holde dig mæt, så du ikke ender i chips-posen.

Hold pauser

Når man er gravid, vil du opleve, at du ikke kan holde til så meget, som du plejer – og det gælder både husholdningsopgaver og også dit arbejde. Du bruger nemlig her mere energi og styrke end hvis du bare er dig selv. Det er derfor essentielt, at du ikke overanstrenger dig i løbet af dagen og husker at holde pauser. Din barsel skal altså ikke ses som et tidspunkt, hvor du kan få ordnet alle de ting, som du ellers ikke har tid til – fordi det kan din krop simpelthen ikke holde til. Det betyder selvfølgelig ikke, at du slet ikke kan lave noget som helst, men det er vigtigt, at du holder godt med pauser og endda tager en lille morfar, når din krop har brug for det. Pauser er også gode til at forebygge hævede fødder og hen sidst på dagen, som ellers er en meget almindelig gene for gravide.

Dyrk motion

Selvom du skal slappe mere af, når du er gravid, betyder det ikke, at du bare skal ligge på sofaen dagen lang. Det har nemlig sine egne ulemper. Det er vigtigt, at du får bevæget dig i løbet af dagen, også selvom du er højgravid. Der findes mange motionsformer, som du sagtens kan dyrke med en ordentlig mave. Populær motion for gravide er bl.a. graviditetsyoga eller raske gåture. Du skal dog huske at lytte til din krop og ikke presse den mere end højest nødvendigt – så hold en pause, når du har brug for det.