Sådan træner du efter fødslen

Efter en fødsel bliver rigtig mange kvinder ivrige efter at snøre løbeskoene og komme ned og træne for at få deres krop tilbage. Men i virkeligheden er det ikke så simpelt; der er nemlig et par ting, man lige skal have i baghovedet, inden man træner.

Motion og amning

Motion kan faktisk godt gå ind og påvirke mælkeproduktionen, og derfor er det godt at tænke over, hvordan man træner, mens man ammer. Intensiv og hård motion kan nemlig mindske produktionen af mælk, så dit barn ikke kan optage den næring, det har brug for. Det er derfor en god idé at amme lige inden man træner, og samtidig huske at få væske nok.

Amning kan vare flere timer på et døgn, og det kan godt være hårdt for arme, nakke og ryg at holde en stilling i så lang tid. Derfor er det klogt at investere i en ammepude – og især de bedste på markedet – som du let kan finde på nettet. Dit valg af ammepude er nemlig ikke helt ligegyldigt.

Roligt tempo

Det er rigtigt vigtigt at starte roligt ud, når man vil genvinde sin form. Din krop har måske ikke vænnet sig til jeres nye liv endnu, og har brug for længere tid til at komme tilbage. Nogle har nemlig brug for flere uger, før de kan begynde, mens andre stort set kan starte med det samme. For at skåne dig selv kan du starte ud med nogle korte gåture og senere opbygge motionen langsomt derfra.

Det er også vigtigt at træne bækkenbunden. Bækkenbunden er en gruppe muskler i underlivet, der bliver hårdt ramt under fødslen. Det er derfor smartest at fokusere på dem – helst lige efter fødslen. For at styrke din bækkenbund kan du udføre knibeøvelser og dyrke let styrketræning.